پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3603
-
الف
+

شخصیت خلیل تجلی دیگری از خود من بود

حسین محجوب بازیگر نقش خلیل در «صاحبدلان» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

حسین محجوب بازیگر نقش خلیل در «صاحبدلان» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

سیدخلیل صراف زده با بازی درخشان حسین محجوب یکی از نقاط قوت سریال «صاحبدلان» است. اساسا قصه این سریال با محوریت این نقش بنا شده؛ اما حسین محجوب که بازیگر قدیمی و گزیده‌کاری‌ست چنان به این نقش جان بخشیده که صاحبدلان را پیش از هر کس، با او به یاد می آوریم. این شب ها که سریال «صاحبدلان» از شبکه آی فیلم در حال بازپخش است، فرصتی است تا دوباره از تماشای بازی حسین محجوب در نقش سید خلیل لذت ببریم. این بازیگر در گفت و گویی که با او داشتیم، اظهار کرده معتقد است شخصیت خودش به شخصیت نقشش بسیار نزدیک است.

*آقای محجوب شما اساسا بازیگر گزیده‌کاری هستید چه در سینما و چه در تلویزیون و این مرا کنجکاو می کند که بپرسم چه عوامل و شرایطی موجب می شود شما بازی در نقشی را بپذیرید؟

به نظرم تکلیف بازیگر باید با خودش و حرفه اش روشن باشد. یعنی بداند که قرار است در چه کاری بازی کند و چگونه بازی کند که نتیجه کار برای خودش و مخاطب مطلوب باشد . اگر یک نقش و حتی یک فیلمنامه و کلیت اثر برای بازیگر گنگ و مبهم باشد، انتخاب آن اثر یا بازی راه به جایی نمی برد. از سوی دیگر چون سینما و به طور کلی کار نمایش یک کار جمعی و گروهی است، باید تکلیف همه اجزای آن با خودشان و کلیت کار و دیگرانی که در آن مجموعه همکاری می کنند، روشن باشد تا بتوانند روی هم تاثیر مثبت بگذارند و یک اثر نمایشی جذاب و تاثیر گذار خلق شود. به نظرم سریال «صاحبدلان» دارای این ویژگی بود و یکی از دلایل اصلی همکاری من در این سریال و بازی در آن، همین بود. ضمن اینکه اگر انتخاب بازیگران درست صورت بگیرد و دقت عمل هم در اجرا وجود داشته باشد، بین بازیگران با هم و بازیگر و کارگردان یک هماهنگی همدلانه ایجاد می شود که در موفقیت کار نقش مهمی ایفا می کند. گزیده‌کاری من البته به این مسئله هم برمی گردد که دوست دارم نقش هایی که بازی می کنم، متفاوت از هم و یک تجربه تازه برای من باشد و چون نقش های متفاوتی نوشته نمی شود، من هم گزیده‌کار شده ام.

*نقش فیلمنامه را در این میان چقدر مهم می دانید؟

زیاد. خیلی زیاد. اینکه بر هماهنگی اجزای مختلف یک اثر تاکید می کنم، به همین دلیل است. قطعا یکی از مهمترین این اجزا فیلمنامه است و اگر فیلمنامه ضعیف باشد، در صورت قدرتمند بودن عوامل دیگر مثل تیم بازیگری یا کارگردان هم نمی توان یک اثر خوب تولید کرد. اصلا آنچه بیش از هر چیز مرا به حضور در سریال صاحبدلان ترغیب کرد، فیلمنامه جذاب آن بود وگرنه هرگز نمی پذیرفتم که در آن بازی کنم.

*به نظر من حضور شما در این سریال هم به اعتبار و غنای آن افزود و هم نقش خلیل را به نقطه عطفی در کارنامه بازیگری شما بدل کرد...

خدا را از این بابت شاکرم و البته امیدوارم دیده شدن و پذیرش این نقش از سوی مخاطبان نقطه پایانی برای من نباشد، در آن متوقف نشوم و بتوانم به این حرکت ادامه دهم. همان زمان که فیلمنامه را خواندم حس کردم که با یک فیلمنامه کامل و کم نقض مواجه هستم و گفتم این سریال قطعا سریال ماندگاری خواهد شد؛ چنانکه اکنون در بازپخش هم همچنان مورد توجه مخاطب قرار می گیرد و گذر زمان از جذابیت و تازگی آن کم نکرده است.

*شخصیت خلیل و ویژگی های آن چقدر در همکاری شما با این سریال موثر بود؟

شاید اغراق نباشد که بگویم هیچ نقش و کاراکتری تاکنون به اندازه سید خلیل به شخصیت خود نزدیک نبود. قبلا هم این را گفتم که انگار شخصیت خلیل تجلی دیگری از خود من بود و به شدت با او همذات پنداری می کردم و می کنم. وقتی ویژگی های نمایشی یک کاراکتر به ویژگی های شخصیتی خود بازیگر نزدیک باشد، آن نقش می تواند به نقش ماندگاری بدل شود. در تاریخ نمایش هم که نگاه کنید متوجه می شوید نقش هایی که ویژگی های آن به شخصیت خود بازیگر نزدیک بوده یا شباهت داشت، ماندگار و در حافظه مردم تثبت شده اند.

*فرقی نمی کند که این نقش مثبت یا منفی باشد؟

نه. چون هر بازیگری به عنوان یک انسان، مجموعه‌ای از خصلت های خوب و بد دارد که اگر در یک نقش و کاراکتری برجسته باشند، این امکان را به بازیگر می دهند که آنها را از درون خود استخراج کرده و به صورت بیرونی و ملموس به نمایش بگذارد. البته این به این معنا نیست که اگر نقشی از شخصیت بازیگر دور بود، نتواند آن را بازی کند. هنر بازیگری اینجا به کار می آید؛ اما شباهت های شخصیتی نقش و بازیگر این امر را تسهیل می کند. در ارتباط با خودم باید بگویم که وقتی نقش مثبت یا منفی را انتخاب می کنم، بروز یکی از ویژگی ها و خصلت های شخصیتی خودم را انتخاب کرده ام و آن را در اجرای آن نقش به نمایش می گذارم.

*با توجه به اینکه گزیده‌کار هستید، به نظرتان نقش هایی که تا کنون بازی کردید، متفاوت از هم بوده است؟

اساسا مبنای من این است که نقش هایی که بازی می کنم، از هم متفاوت باشد و همانطوری که عرض کردم، دلیل گزیده‌کاری من هم همین مسئله است. مثلا نقشی که در سریال «زمانه» بازی کردم، متفاوت از نقشی بود که در سریال «صاحبدلان» داشتم یا نقشی که در سریال «سربداران» داشتم، متفاوت از نقشی بود که در سریال «سلطان و شبان» داشتم یا در سینما نقشی که در فیلم «مادیان» داشتم، با نقشم در فیلم مثلا «رنگ خدا » متفاوت بود. هر چند که ممکن است ویژگی های ذاتی بازیگر مثل تن صدا یا چهره اش، رگه هایی از شباهت در نقش های متنوع را نشان بدهد که از آن گریزی نیست. با این حال من گاهی برای گریم خودم هم چانه می زنم تا به لحاظ ظاهری هم تفاوت در نقش ها احساس شود.

*حس و حال خودتان نسبت به سریال صاحبدلان و نقش خلیل چیست؟

سید خلیل صراف زاده مرد ساده دل و پاکدستی بود که به عنوان شخصیتی خاطره انگیز و دوست داشتنی در حافظه ماندگار شده و شاید امروز که به او نگاه می کنم برای من دلنشین تر و حتی حسرت برانگیز است. صداقت و سلامت شخصیت هایی مثل سید خلیل، گوهر نابی است که متاسفانه امروز به کیمیا بدل شده. به نظرم سریال «صاحبدلان» به دلیل فیلمنامه دقیق و درک درستی که از مفاهیم و قصه های قرآنی داشت، توانست بدون شعارزدگی و با شخصیت پردازی و روایت درست قصه به دل بنشیند و ماندگار شود.

سید رضا صائمی

بیشتر بخوانید:

معرفی سریال‌های رمضانی تلویزیون

دانلود و مشاهده سریال «صاحبدلان»

ه خ/ط ه

نظر شما
ارسال نظر